Lagmansbladet

Lagmansbladet april 2021

Lagmansbladet mars 2021

Lagmansbladet november 2020

Informationsbrev - Gratis bredband till alla boende

Lagmansbladet september 2020

Lagmansbladet juni 2020

Bilaga Comhem Lagmansbladet juni 2020

Lagmansbladet april 2020

Lagmansbladet mars 2020

Lagmansbladet december 2019

Lagmansbladet november 2019

Lagmansbladet september 2019

Lagmansbladet maj 2019

Lagmansbladet april 2019 

Lagmansbladet februari 2019 

Lagmansbladet december 2018 

Lagmansbladet november 2018 

Lagmansbladet oktober 2018 

Lagmansbladet augusti 2018 

Lagmansbladet maj 2018 

Lagmansbladet april 2018 

Lagmansbladet mars 2018 

Lagmansbladet december 2017 

Lagmansbladet november 2017

Lagmansbladet september 2017

Lagmansbladet juni 2016

Lagmansbladet januari 2016

Lagmansbladet november 2015

Lagmansbladet maj 2015

Lagmansbladet april 2015

Lagmansbladet mars 2015

Lagmansbladet januari 2015

Lagmansbladet december 2014

Lagmansbladet november 2014

Lagmansbladet oktober 2014

Lagmansbladet september 2014

Lagmansbladet juni 2014

Lagmansbladet maj 2014

Lagmansbladet mars 2014

Lagmansbladet

Lagmansbladet

Lagmansbladet

Lagmansbladet

Lagmansbladet

Lagmansbladet

 

Lagmansbladet jun 2014:

Trädgårdsgruppen informerar

Vi vill få intresserade och gärna en del snickarkunniga personer att iordningställa grillplatsen, ritning finns och material köper föreningen in – intresseanmälan till någon i trädgårdsgruppen alt till oss i styrelsen

Lokalgruppen informerar

Lokaltider

Vår gemensamma samlingslokal har stängt under sommaren, men kommer ändå att ha öppet en kväll i månaden för dig som vill låna lite spännande sommarläsning;

Onsdagen 18 juni kl 18.30 - 19.30

Tisdagen 15 juli kl 18.30 - 19.30

Torsdagen 7 augusti kl 18.30 - 19.30

Vill du låna lokalen under sommaren – födelsedagsfest tex – så hör av dig – i första hand till;

Ingrid Tyssling tel: 070-424 15 10

Kent Sandberg tel: 073-808 96 66

Gunvor Masing tel: 08-711 97 48

 

Namntävlingen

Namntävlingen är nu avgjord och vinnande förslag var inlämnat av Gun (Gunvor) Hallberg från 11:an. Gun skrev; Namnet ”LOKALEN” är ju redan etablerat. Alla säger bara lokalen, så låt oss behålla det! OK: Gun; vi i Lokalgruppen köpte det, så nu heter lokalen ”LOKALEN”. Gun tackades med en chokladask.

Mikael Zamore/Gahne från 29:an fick hedersomnämnande för sitt fyndiga ”Lagrummet” och Madeline Cameron från 11:an för sin långa lista med namn. De båda fick också varsin chokladask modell mindre.

Grattis alla tre! Och tack för er medverkan!

 

Efterlysning

- Fortfarande saknas det en saker till ”Lokalen”. Om du händelsevis har något av följande och som du inte längre behöver, så tar vi tacksamt emot det;

- En stor termos (det behövs egentligen två)

- En lååång gardinkappa till det inre rummet

- En fungerande musikmaskin av något slag

- En klädhängare/hylla, 50 cm bred, att hänga flera ytterplagg på

Vi behöver också utvidga vår lokalgrupp med ytterligare ett par personer. Är du intresserad?

 

Höstens program

Vad vill du att vi ska satsa på i höst? Kom gärna med förslag och önskemål till program, både för dagtid och kvällstid.

Kanske du själv kan bidra med något trevligt – spela, sjunga, berätta….

Lägg dina förslag i lådan utanför ”Lokalen” våningsplan S i 11:an

 

Glad sommar :) önskar Lokalgruppen gm Gunvor Masing

 

Rapport från Lokalgruppen

Våren 2014

Lokalen har varit öppen sammanlagt 13 gånger under våren 2014, onsdagar mellan kl 14.00 och kl 16.00 och torsdagar mellan kl 18.30 och 20.30

Dagtid har besöksantalet varit ca 7-10 personer per gång och kvällstid ca 20-22 personer per gång. Vad skall vi hitta på för att öka besöksantalet? Är Bingo ett alternativ?

Under dagtid har aktiviteterna varit frågesport och olika ”knep-och-knåp –övningar” samt kaffeservering

Kvällstid har vi haft en ”Invigningskväll”, en ”Vad man kan odla på sin balkong-kväll”, en kväll med ”Reseberättelse och diabildsvisning” och en ”Grillkväll”

De som ingår i Lokalgruppen har städat; tvättat golv, väggar, fönster, inredning, pentry och toalett. Man har även satt upp en Darttavla, skaffat spel, pussel mm. Hockeyspelet är lagat - så nu är det bara att starta en turnering i höst.

Bordtennisbordet har kompletterats med racketar och bollar.

Från snälla och generösa grannar har lokalen fått många böcker, en stor bokhylla, gardinstång och en fin fåtölj, bordslampa, block, pennor, spel och pussel.

Lokalgruppen har även sytt gardiner, handlat, burit, letat efter prisvärda saker i Second-Hand affärer, kokat kaffe, diskat, jagat föredragshållare, haft planeringsmöten, gjort reklam för lokalen mm.

De har även bidragit själva med saker såsom en frys, tavlor, hylla, gardiner, verktyg, vatten kanna, prydnadssaker mm mm – och sitt intresse.

Ett jättestort TACK!!! till alla i Lokalgruppen för ert engagemang

 

Rapport från styrelsemöte 5 maj

Innan styrelsemötet den 2 juni fick vi en rapport från lokalgruppen, som berättade om genomförda aktiviteter och planer för hösten. Se separat text i detta nummer.

På mötet diskuterade vi storstädningen i våra trapphus och gräsklippningen. Resultatet blev i stort sett bra vad gäller båda beställningarna, även om vissa gräsytor inte blev klippta. Varför ska vi undersöka hos entreprenören.

Vidare diskuterade vi behovet av parkeringsplatser. En idé är att ”rita om” parkeringsytan på framsidan och på så sett se om det går att utöka antalet platser.
Fortfarande har vi inte fått napp på utannonseringen av den lediga kontorslokalen i 11:an.

Arbetsförmedlingen har sagt upp sina lokaler och vi ska genast påbörja sökandet efter ny hyresgäst.

Grillplatsen är i behov av upprustning och idéer finns på förbättringar. Vi ska undersöka kostnaderna för inköp av nya bord, stolar, grill - och hantverkare om vi inte själva kan klara upprustningen.

Öppna möten med styrelsen, möten då alla som vill ska kunna fråga eller diskutera olika saker med styrelsen, ska hållas en vecka innan ordinarie styrelsemöte. I höst blir det:

Måndag 25 augusti kl 19 – 20, måndag 29 september kl 19 – 20, måndag 27 oktober kl 19 – 20 och måndag 24 november kl 19 – 20. Platsen är Lokalen.

Mötet avslutades med att vi gick igenom inkomna mejl till föreningen.

Störda

Om man tycker att grannen stör - börja med att prata med varandra, ring på – alla uppfattar inte att man stör.

 

Med önskan om en avkopplande sommar

Styrelsen Brf Hoppet 44 gm Mona-Lisa

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lagmansbladet maj 2014:

Trädgårdsgruppen

Det blev en mycket lyckad vårstädning som avslutades med korvgrillning. En hel del nya hade hittat ut och trädgårdsgruppen vill tacka alla för en mycket trevlig dag.

I september kommer vi att ta hit en container för att slutligen tömma övergivna men fulla förråd – frivilliga får gärna anmäla sig till styrelsen. Naturligtvis får alla kasta sina egna grovsopor också.

Samlingslokalen

Torsdagen den 22 maj avslutas vårens ”lokalsäsong” med en grillkväll! Du blir bjuden på korv och smörgås! Vi ses på grillplatsen kl 18.30. Välkommen!! (vill du grilla något annat än korv får du själv stå för det)

Samtidigt avslöjas vad vår gemensamma samlingslokal skall heta! Med prisutdelning till vinnande förslag! Sista dagen inför sommaren är lokalen öppen onsdagen den 28 maj kl 14.00 -16.00

Tack för en trevlig vårsäsong hälsar Lokalgruppen.

Rapport från styrelsemöte 5 maj

På första styrelsemötet efter årsstämman diskuterade vi bland annat den planerade storstädningen av våra trapphus som kommer att äga rum helgen den 16-17-18 maj.

Vidare diskuterade vi gräsklippning som behöver utföras, målningen av källargolvet i 11:an, att vi behöver få den lediga lokalen på entréplan i 11:an uthyrd och om rensningen i övergivna förråd, ett arbete som fortsätter.

Dessutom gick vi igenom och besvarade inkomna frågor till styrelsens e-post.

Vidare tog vi även upp en punkt om när vi skall ha öppet för frågor och en chans att träffa styrelsen. Närmare datum för dessa tider återkommer vi med efter augusti.

I nya styrelsen ingår:
Ordförande - Ulf Sandström
Ledamöter – Göran Carlmark, Rebecca Orädd, Mona-Lisa Jansson
Suppleanter – Karin Lundmark, Thomas Lidmo

Tvättstugan

Alla måste komma ihåg att städa ordentligt efter sig – ingen annan gör det. Ett tips för att få bort ludd, hår mm i tumlaren är att låta den gå tom en liten stund efter man torkat sin sista tvätt, då samlas det upp mycket i luddfiltret som man kan ta bort. Glöm inte heller torkskåpets filter, vet att det är lätt att glömma då det sitter i taket.

Vi har städning från städbolaget på fredagar, de tömmer då soppåsarna, rengör luddfiltren bakom tvättmaskinerna samt allmän städning av golv och andra ytor.

Det kommer även att inhandlas nya moppar (teleskop), sopar och hinkar.

 

Med önskan om en varm och solig sommar

Hälsar Styrelsen

brf.hoppet@bredband.net

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lagmansbladet mars 2014:

Aktivitetsgruppen – Lokalgruppen

Hej! Tack för senast! Det var roligt att så många kom (27/2-14) till vår gemensamma samlingslokal i 11:an. Men – det finns plats för fler. Det är trevligt att träffa sina grannar under lättsamma former över en enkel kopp kaffe!

Vi har bildat en ”lokalgrupp” som i dagsläget består av 5 personer; Robert Kilje i 11:an, Susanne Sandström från radhuslängan, Kent Sandberg, Ingrid Tyssling och Gunvor Masing från 29:an.

Som du ser finns det plats för ytterligare ett par representanter från 11:an. Är du en av dem?

Hör av dig i så fall – du är välkommen!

Gruppens uppgift blir att se efter lokalen, öppna och stänga, boka tider, vara där när det är öppet (fast inte alla samtidigt, därför behöver vi vara fler i gruppen) mm.

Nu under våren är lokalen öppen:

Onsdagar: 19/3, 2/4, 16/4, 30/4, 14/5, 28/5, - kl 14.00 - 16.00
Torsdagar: 27/3, 24/4, 22/5 kl 18.30 – 20.30

Då har alla en chans att träffas, både de som jobbar respektive är hemma under dagtid. Om det är ”fel” dagar för dig, kom med önskemål så försöker vi tillgodose dem under hösten.

Du kan alltid nå oss genom att lägga en lapp i brevlådan som finns utanför samlingslokalen i 11:an, samma våningsplan som tvättstugan (S).

Vi utlyser härmed en liten tävling. Vad ska vi kalla lokalen? Har du något bra namnförslag? Lägg en lapp i lådan och glöm inte att skriva ditt eget namn på den.

Vi ses!!

Hälsningar Lokalgruppen

Trädgårdsgruppen

Måndagen den 31 mars kl 18.30 kommer man att träffas i samlingslokalen i 11:an.

Vill du vara med så är du välkommen då!!

Värme/Varmvatten/Ventilation

Styrelsen beklagar givetvis att vissa boende inte alltid haft varmt vatten eller bra tryck i sina kranar.

Vår värmeanläggning fungerar inte optimalt. Stort arbete läggs ner på att identifiera orsaken till problemen. Föreningen har anlitat HSB som ny driftoperatör av våra värmecentraler. De arbetar febrilt med att identifiera varför värmeanläggningen inte fungerar optimalt. Den bristande funktionaliteten verkar hänga samman med relationen mellan värmeåtervinningen och fjärrvärme samt för lågt utgångstryck på vattnet.

Vi hoppas nog alla att det skall ordna sig snarast.

Vi får återigen klagomål på att det kommer in lukt av matos, cigarettrök i lägenheter, har man installerat ny fläkt i köket? I så fall är det endast kolfilterfläkt som är godkänd. Man får inte ha någon fläkt med motor då all matos sugs in i kanalerna och sprider sig hos grannarna.

Inglasning balkonger

Då gör vi en sista påminnelse för inglasning av balkonger – den som är intresserad mailar alt lägger lapp i brevlådan senast den 31/3 -2014

Årsmöte

Det kommer separat kallelse till mötet som är i april.

Vårliga hälsningar

Styrelsen

brf.hoppet@bredband.net

 

Lagmansbladet februari 2014:

Grovsoprummen

Vi kommer att hålla öppet helgen 8-9 februari kl: 10.00 - 18.00, soprummen öppnas från utsidan.

Samlingslokalen

Nu har vi fått in lite tips, tack till Er som bidragit. Det genomgående är att man vill ha en "aktivitetslokal" som kan ha öppet för olika typer av aktiviteter, ex temakvällar, vinprovning, bingo, litet gym, ha lite böcker, spel, stick-virk - och symaterial mm

Nu behöver vi 2-4 personer som är intresserade att bilda en aktivitetsgrupp.

Finns det någon/några som vill skänka ex bokhylla, spel, böcker mm så håller vi lokalen öppen den 13/2 och den 20/2 kl 18.00 -19.00, vill någon ha lite kaffe samtidigt så ordnar vi det.

Vi tänkte ändå börja med att öppna lokalen den sista torsdagen varje månad så vi kommer igång och en aktivitetsgrupp har bildats. Den 27 februari kl 17.30-19.30 - kaffe/läsk och en liten kaka finns för den som vill.

Värme/Varmvatten

HSB har fått tagit del av vattenproblematiken som är värst i 11:an. Nu hoppas vi att man hittar en lösning.

 

Styrelsen

brf.hoppet@bredband.net

 

Lagmansbladet december 2013:
(i korthet)

Samlingslokalen

Maila eller skriv vad just DU vill att den ska användas till - kommer flera förslag så görs en omröstning. 

Värme/Varmvatten

Sedan en tid tillbaka har vi anlitat HSB för skötsel och underhåll av värmepannor/pumpar. Intrimmning pågår förnärvarande med förhoppning om att det snart ska vara löst. 

Balkonginglasning

Det har kommit in önskemål om att glasa in balkongen. Vi vill därför ha in intresseanmälan på om fler vill ha inglasning. Maila brf.hoppet@bredband.net alt lämna en lapp i föreningens brevlåda.

Avgifter & hyror

Budget 2014 för föreningen är nu fastställd och den innehåller inga höjningar av avgifter för medlemmar eller hyreshöjningar av parkeringar och förråd.

Eventuella förändringar för bostadshyresgäster kommer efter sedvanliga förhandlingar med hyresgästfäreningen.

Efterlysning

I förra lagmansbladet efterlyste vi gångmattan som funnits i 29:an våning K - den kom aldrig tillbaka så nu har vi fått faktura för en ny matta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lagmansbladet maj 2013:

Vårstädning

Stort tack till alla som var med på vårstädningen den 27 april!

Föreningslokal

Föreningslokalen i 11:an (våning nb) har renoverats. Alla är välkomna till visning den 3 juni kl. 18.00 - 20.00. Vi bjuder på kaffe, läsk och kaka.

Vi vill gärna att ni kommer med förslag och synpunkter på hur lokalen skall användas.

Ett par ur styrelsen kommer att närvara vid visningen.

Styrelserum

Styrelsen har haft en lokal i 11:an som nu renoveras för att kunna hyras ut som kontorslokal.

Styrelsen flyttar till en mindre lokal i 29:an, på bottenvåningen, direkt till höger om entrén. Brevlådan vid 11:an blir kvar tillsvidare.

Telefonnummer

Från och med vecka 25, kommer vi att kunna nås på nummer 0700-55 60 88.

Om vi inte kan svara, lämna namn och telefonnummer så ringer den som har jouren upp så fort som möjligt.

Garantibesiktning

Så snart vi får besked från BTH ang garantiåtgärder, sätts information upp på anslagstavlorna.

Andrahandsuthyrning

Det har gått rykten om att underlätta för den som innehar en bostadsrätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand.

Nya regler gällande andrahandsuthyrning

De förslag som lades för en tid sedan för beredning av de styrande innehöll både ekonomiska lättnader och lättnader när det gäller att hyra ut generellt.

De som slutligen gick igenom innehöll bättre ekonomiska förutsättningar för den som hyr ut, det vill säga att man har större möjlighet att dra av de kostnader man har för sin lägenhet än tidigare. Vill du veta mer om det här, ring till skatteverkets servicetelefon 0771-567 567 eller titta på deras hemsida: http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/rantorochutdelning/privatrantorfaq/jagharhyrtutminbostadhurbeskattasdet.5.18e1b10334ebe8bc8000118317.htm

Däremot så blev det inga förändringar när det gäller möjligheterna att hyra ut sin bostadsrätt i andra hand.

Ett skäl som bland annat bostadsrättsrättsorganisationerna förde fram var att med det nya förslaget så skulle på sikt en bostadsrättsförening kunna ha cirka 10-25% av sina lägenheter som beboddes av andra personer än de som är medlemmar i föreningen, och då försvann själva idén med bostadsrättsföreningsformen.

För några år sedan kunde styrelsen i brf Hoppet 44 i vissa lägen ha en positiv inställning till  andrahandsuthyrning. Tyvärr har det visat sig att det många gånger medfört en hel del negativa konsekvenser. Många som har fått tillstånd har utan medgivande fortsatt att hyra ut efter den tid som var överenskommen. Det bor andra personer i lägenheten än de som först angavs, det bor personer i lägenheten som själva och/eller har gäster som har föga insikt i grundläggande ordningsregler i en brf, samt att det bor fler personer i bostaden än vad som angivits vid ansökan. Just denna punkt har vi anledning att tro kan bli ett stort problem framöver då man nu kan ta ut väsentligt högre hyra än tidigare utan att ”skatta” för vinsten. Tar man då in en ”extra”boende så blir det billigare för de andra. Styrelsen tror också att den som bor i och äger sin lägenhet har ett stort egenintresse av att sköta både sig själv, sin bostad och de ytor som de boende i föreningen gemensamt disponerar då det i slutändan påverkar värdet på den egna lägenheten. Den som hyr i andra hand, ofta till hög kostnad och på begränsad tid har ett föga intresse av något annat än att få tak över huvudet.

Vem skall då få hyra ut i andra hand?

Styrelsen är klart medveten om att det råder stor bostadsbrist i Stockholmstrakten. Folk bor i tredje hand, på luftmadrass i köket, kommer att blir utkastade nästa vecka med mera. De är mycket skötsamma och ordentliga samt att föräldrar/vänner/syskon/syskon/barn/arbetsgivare och många andra närstående kan gå i god för just denna person som just idag sitter i stor nöd och att det aldrig någonsin kommer att bli några som helst problem om just hon/han får hyra.

Ett stort problem är att styrelsen helt enkelt inte kan göra en objektiv bedömning av hur det kommer att fungera framöver. Dessutom kommer gränsdragningar om vem som skall få hyra och vem som inte skall få hyra att vara svåra och i slutändan så kan det bli en medlem som inte är nöjd.

Sammantaget så tar det alldeles mycket tid och kraft att ha en vag andrahandsuthyrningspolicy. Det finns en stor mängd ärenden som är mer prioriterade för styrelsen.

Däremot så lutar sig styrelsen gärna mot den praxis som tagits fram och även finns beskriven i både bostadsrättslagen och även fastighetsbalken/hyra. Denna baserar sig på de rättsfall som hyresnämnden godkänt vid tidigare bedömningar och brukar användas av de flesta brf och hyresvärdar. Det vill säga att om det föreligger så kallade beaktansvärda skäl så kan styrelsen ge tillstånd till uthyrning. Beaktansvärda skäl är bland annat studier på annan ort, egen eller närståendes sjukdom vilket innebär att man måste vårdas/bo på annat håll/annan ort eller provboende med sambo.

Se mer på exempelvis:
http://www.egenhard.com/wp-content/uploads/2012/08/Beaktansv%C3%A4rda-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-andrahandsuthyrning.pdf

Vad som alltid gäller:

Uthyrning i andra hand utan godkännande medför att föreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Se även våra nya stadgar 36§ P 3.

All andrahandsuthyrning måste först ansökas hos föreningsstyrelsen för att få ett godkännande. Ring våra ekonomiska förvaltare MBF för aktuell blankett tel. 021-40 33 00. Fyll i denna blankett och lämna den till styrelsen i brevlådan eller till enskild ledamot. Tillstånd gäller maximalt ett år.

Att noteraär att föreningen godkänner delat ägande. Föreningen har godkänt ägande ned till 10% av en brf-andel. Dock måste det alltid finnas en köpehandling/ett gåvobrev eller annan överlåtelsehandling som skall registreras på sedvanligt sätt via styrelsen.

Vill du veta mer kontakta oss gärna!

 

Hälsningar
Styrelsen Brf Hoppet 44

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lagmansbladet april 2013:

Garantibesiktning efter stambyte

Garantibesiktning efter stambytet kommer att börja 2013-04-29, se separat info.

Vårstädning

Lördagen den 27 april kl 10.00 - 13.00 är det vårstädning, grillen tänder vi kl 13.00, vi bjuder på korv, dricka, kaffe och fikabröd – alla hjärtligt välkomna!!

Grovsoprummen kommer att vara öppna

Inglasning av balkonger

Nu har samtliga inglasade balkonger fått slutbesked från kommunen.

Vi har också gått ut med intresseanmälan om det är fler som vill få balkongen inglasad.
Gripsholms Total Ab har lämnat följande priser;
Lilla balkongen - 24 000 kr ink. moms
Stora balkongen – 27 000 kr ink. moms
Sedan tillkommer bygglovskostnaden och den delas lika på dem som ansöker om bygglov.

Maila alt. lämna lapp i styrelsens brevlåda senast 25 april om intresse för inglasning finns.

Sandsopning

Nästa vecka kommer området att sandsopas.

Övrigt

Många av klagomålen som kommit in under vintern har handlat om att det luktar rök i lägenheten och företrädesvis i badrummet – en vädjan är att man inte röker i närheten av fläktar o dyl.

Även alla fimpar som kastas ut från balkonger och landar på grannens balkong samt i rabatter och gräsmattor får vi många klagomål på.

Till sist tvättstugan;

Vi har satt upp en liten checklista som ett litet kom-ihåg, ALLA MÅSTE STÄDA EFTER SIG - ingen annan gör det.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lagmansbladet september 2012:

Inglasning balkonger

Nu är bygglovet inlämnat och Gripsholms Teknik har varit och mätt upp balkongerna.

Extra stämma

Datum för stämman är den XX-XX-XX i Folkets Hus. Se mer information som kommer i brevlådorna.

Cykelrummen

Nu har vi plockat bort de cyklar som hade sin lilla lapp kvar och dessa magasineras minst 2 månader, om någon skulle ha missat att hämta sin lapp.

Trädgårdsgruppen

Finns det några intresserade av att bygga om vår grillplats?

Grovsoprum

I samband med höstens städdag kommer vi att öppna upp grovsoprummet i 29:an så att alla kan slänga sina grovsopor – vi bjuder på korv och fika.

Förråd

Nu kommer vi att börja inventera förråden som är i källare/vind. Det kommer att delas ut en ”talong” med lägenhetsnummer till samtliga lägenhetsinnehavare som man sedan sätter på sin förrådsdörr. Arbetet påbörjas i slutet av september.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lagmansbladet augusti 2012:

Inglasning balkonger

NN har nu fått bygglov på sin balkong, och man har nu monterat och i augusti kommer man att kunna komma och titta och bestämma sig. Leveranstiden är ca 8 veckor och ca pris är 26.000 exkl bygglov, pris för bygglov är ännu inte klart.

Här kommer några noteringar om vad som kom upp på stämman på övriga diskussionsfrågor.

Extra stämma

Information om extra stämma angående stämma för stadgeändring.

Allmän frågeträff

Många eftersöker en allmän frågeträff och det tycker vi nog alla att det har saknats. Vi vill göra om den gamla föreningslokalen så att vi kan använda den bättre, bl a till att träffas och diskutera i. Finns synpunkter på vad den skall användas till maila eller lägg lapp i brevlådan

Cykelrummen

Vi kommer att märka upp samtliga cyklar som står i våra cykelrum, efter 30 dagar tas de bort som inte har ”plockat” sin lapp.  Cyklarna kommer efter det att förvaras i ca 2 månader.

Nya raka cykelställ önskades, vi tittar vad marknaden har att erbjuda.

Fasaden/Fönster/Ventilation

  • En del tycker att det drar mycket från fönstren, vilket gör att man måste höja värmen under den kalla årstiden, källarfönstret i 11:an, fläckar i tak, inglasade balkonger.
  • Vi ser över fönsterfrågan, behöver de kanske drevas.
  • I 11:an det krossade källardörrfönstret ersätts med  plexiglas.
  • Fläckar i taket, som en del har, beror enligt BTH bygg på att vi har dålig ventilation. För information så är ventilationen besiktigad efter stambytet med resultatet XXX.
  • Information från NN ang inglasningen av balkongerna är att ett möte med byggnadsnämnden är inbokat inom 2-3 veckor. Han kommer att sätta upp lapp på anslagstavlan med mer info.

Städning

Städschema i porten efterfrågades och det skall vi ordna med städbolaget, synpunkter på ”doften” från rengöringsmedlet tar vi också med dem om de kan byta.

Tips om fönstren kärvar

Vinkla in fönstret och smörj med 5:56 eller liknande i skenan på fönstrets ovansida.

Trädgårdsgruppen

De vill få en årsbudget på 20.000:-, då är trädfällningen exkluderad. Fortfarande vill de få med fler som vill engageras sig i vår utemiljö, meddela styrelsen om intresse finns.

Vårstädning och container

Lördagen den 12 maj var det städdag – Stor tacka till alla ni som ställde upp och gjorde våra gemensamma ytor trivsamma.

Trivselregler

  • Tvättstugan är ju ett kärt ämne och vi är många som ha synpunkter på bl a städningen. Det man skall tänka på är att alltid göra rent filter i tumlare samt i städskåp, (sitter i taket), sopa samt skura av golvet, torka av maskinerna med fuktig trasa, inte ha mangelduken upprullad, att lämna tvättstugan i rätt tid. De nya ”blå” svabbarna är tvättbara så den som får en maskin över får gärna tvätta den.
  • Störningar skall alltid polisanmälas, om sedan styrelsen får polisanmälan så kan man lättare agera.
  • Borrning, spikning mm bör ske dagtid vardagar – men tänk även på att en del arbetar natt .
  • Grillning får inte ske på balkongen – använd grillplatsen.
  • Vi håller givetvis rent runt oss och lägger därför fimpar i askkoppar, skräp i papperskorgar, större sopor såsom ex kartonger, möbler, vitvaror, elektronik lämnas på återvinningscentral.

Styrelsen önskar en fortsatt trevlig sommar!!

 

Skicka dina tips, ideer och önskemål till brf.hoppet@bredband.net

För större bilder - klicka på dem.

 

Vädret Huddinge

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)